poniedziałek, 26 stycznia 2015

Zima w ogrodzie - pada, pada śnieg...

KaMa ogrodu: Zima w ogrodzie - pada, pada śnieg

A oto dowody...

Zima powróciła. Dla jednych dobrze, dla innych... No cóż. Powróciła. Dla roślin akurat dobrze. Ja się w sumie też cieszę, nawet bardzo. Co prawda sanek nie będzie, bo mam mały szpital w mieszkaniu, ale za to widoki jak z bajki. I popracować nad karmnikami mogę. Ale nie o tym chciałam...

A tak, dowody... Skoro pogoda taka piękna, pospacerowałam trochę po osiedlu. Tak wiem, mało ambitny spacer, ale będąc w Krakowie i mając dwóch chorych chłopaków w domu, to i tak niezły wyczyn. W każdym razie złapałam aparat i znalazłam co chciałam...


Wspominałam, że ogród zimą może być piękny. Oczywiście trzeba o tym pomyśleć przy sadzeniu roślin. Różne pokroje roślin sprawdzą się nie tylko dla uzyskania efektu w czasie wegetacji. Jak spadnie śnieg też może być ciekawie. Lub nie, znaczy: lub zwyczajnie. My chcemy ciekawie...

Co do pokroju roślin, to przede wszystkim duże drzewa iglaste. Okazały świerk, pokryty puszkiem to crème de la crème, a gromadka świerków... Moje "dwa na dwa" (czyt. mój ogródek) może pomarzyć, na razie. Za to mniejsze egzemplarze iglaków uroczo prezentują się pod warstwą śniegu.

KaMa ogrodu: Zima w ogrodzie - pada, pada śnieg...
KaMa ogrodu: Zima w ogrodzie - pada, pada śnieg...


Na spacerku znalazłam jałowiec sabiński 'Variegata' (ten dwukolorowy) i sosnę górską - kosodrzewinę, nieśmiało wychylające się spod puchu. Szczepione formy drzew prezentowały się bardzo efektownie - surmia z uniesionymi do góry pędami i brzoza z gałązkami opadającymi.


A brzozy Ktoś sprytny posadził za dereniami o czerwonych pędach, co dodało barwny akcent w zimowym krajobrazie. Właśnie derenie warto uwzględnić w ogrodzie, jeśli chce się mieć założenie ciekawe również zimą. Są odmiany o pędach czerwonych, jak np. dereń biały odmiana ‘Sibirica’, ale są też takie o żółto-zielonym zabarwieniu kory, np. d. rozłogowy odmiana ‘Flaviramea’.


KaMa ogrodu: Zima w ogrodzie - pada, pada śnieg...

I do tego idealnie by było jakąś formę kolumnową. Oczywiście może być żywotnik (Thuja), to przy okazji będzie zimozielony akcent. Ale fantastycznie wyglądają buki - 'Dawyck Gold' (jaśniutkie liście) lub 'Dawyck Purple' (korona purpurowa).

Najciekawsze są zestawienia roślin o różnych pokrojach. Takie sadzenie w grupach prezentuje się okazale nie tylko latem, gdy dodatkowo w grę wchodzą barwy, ale również teraz.
Chciałam jeszcze parę słów o atrakcyjnych zimą krzewach, ale trochę się rozpisałam, to może następnym razem...

A dziś może jeszcze coś dla przeziębionych. Z pewnością znacie sprawdzone, domowe sposoby na walkę z chorobą - mleko z czosnkiem, syrop z mniszka lub cebuli czy soczek malinowy. Najlepiej własnej roboty lub z zapasów babcinych. Do kolekcji proponuję jeszcze dołączyć specyfik z grapefruita: sok z jednego owocu podgrzewamy, dodajemy łyżeczkę miodu (albo troszkę więcej) i pół łyżeczki imbiru  (proszkowanego) - dla odważnych polecam więcej imbiru. Pijemy szybko, na zdrowie!

KaMa ogrodu: Zima w ogrodzie - pada, pada śnieg...




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz